Do the results of the sensomotor response reflect the typological properties of the central nervous system?
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Introduction. During the study, we tried to find out whether the temporal characteristics of sensory-motor response can reflect the typological properties of the central nervous system. Such research is essential to reveal the mechanisms of development of higher mental functions and mental capacity.
Purpose. To establish the relationship between the speed characteristics of visual-motor reaction different complexity and individual-typological properties of the central nervous system.
Methods. Individual differences of sensorimotor reaction and the properties of the main nervous processes were determined by the method of M. V. Makarenko [8] using the computer system "Diagnost-1". 32 teenagers aged 10-11 were examined. During the study, the indicators of latent periods of simple (SVMR) and complex visual-motor reactions of choice (RC1-2, RC2-3), functional mobility of nervous processes (FMNS) were investigated.
Results. Speed characteristics of simple (SVMR) and complex visual-motor reactions of choice of one (RC1-3) and choice of two (RC2-3) excitatory and inhibitory signals were studied in order to use them to assess individual typological properties of the central nervous system (CNS) in adolescents 10-11 years old. There is no evidence of a relationship between the rate of SVMR with different levels of functional mobility (FMNS) of nervous processes in adolescents 10-11 years old.
The reaction rate did not differ statistically and was the same in representatives with high, medium and low levels of typological properties of nervous system. The results of the correlation analysis between SVMR and FMNP were r = 0.13 (p = 0.59), which indicated no relationship between them. The relationship of sensorimotor response time with individual-typological features of the CNS was established in complex information differentiation RC2-3. The temporal characteristics of RC2-3 were dependent on the individual-typological properties of the CNS.
The reaction rate of RC2-3 was higher in adolescents 10-11 years old with high levels of FMNP. The results of the correlation analysis between FМNP and the time reaction of RC2-3 were r = 0.35 (p = 0.034).
The results show that the velocity characteristics of complex neurodynamic acts, in contrast to simple ones, can be used as quantitative characteristics of the typological properties of the CNS.
Originality. The results of our research may be evidence that the indicator RC2-3 can be used as an additional informative criterion for assessing the individual-typological properties of the higher parts of the central nervous system.
Conclusion. The temporal characteristics of SVMR and RC1-3 cannot be considered as informative criteria for assessing the individual-typological properties of CNS in adolescents 10-11 years. Time characteristics of RC2-3 differentiation reactions can be used as additional indicators for assessing the individual-typological properties of higher nervous activity in adolescents 10-11 years, namely, the level of functional mobility of nervous processes.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського Університету: Серія Біологічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Pustovalov, V. O. (2009). Physical fitness of middle school students with the level of physical development and properties of neurodynamic functions. Sc cand. dis. Dnipropetrovsk. [in Ukr.]
Kozhemіako, T. V. (2018) Neurophysiological and vegetative mechanisms of information processing in adolescents with different individual-typological properties of the nervous system. Sc cand. dis. Cherkasy. [in Ukr.]
Khomenko, S. M. (2005) Mental activity under conditions of processing of visual information of various degree of complexity and success of training of pupils with various typological properties of the higher nervous activity. Sc cand. dis. Kiev. [in Ukr.]
Chernenko, N. P. (2013) Vegetative support of mental activity of people with various individual-typological properties of higher nervous activity. Sc cand. dis. Kiev. [in Ukr.]
Davydova, O. M. (1996) The state of the properties of the main nervous processes, memory and attention functions in high school students. Sc cand. dis. Kiev. [in Ukr.]
Lekah, V. A. (1963). On the question of studying the mobility of nervous processes in humans. Zhurnal Vysshey Nervnoy Deyatelnosti [Journal of Higher Nervous Activity], 13(3), 445-452. [in Rus.]
Loskutova, T. D. (1975). Assessment of the functional state of the central nervous system by the parameters of a simple motor reaction. Fiziologicheskiy zhurnal SSSR [Physiological Journal of SSSR], 51(1), 3-11. [in Rus.]
Makarenko, M. V. (1999). Methods of conducting examinations and evaluation of individual neurodynamic properties of higher human nervous activity. Fiziologichnuy zhurnal [Physiological Journal], 45(4), 123-131. [in Ukr.]
Golyaka, S. K. (2005) Properties of neurodynamic and psychomotor functions in students with different levels of sports qualification. Sc cand. dis. Lviv. [in Ukr.]
Bezkopilny, O. O. (2020) System of preparation of future teachers of physical culture for health-preserving activity in the basic school. Sc d dis. Kiev. [in Ukr.]
Kravchenko, O. K. (2000) The state of the properties of the main nervous processes, the functions of memory and attention in people of mature and elderly age. Sc cand. dis. Kiev. [in Ukr.]
Yukhimenko, L. I. (2004) Psychophysiological functions of mature people. Sc cand. dis. Kiev. [in Ukr.]
Makarenko, M. V., & Lizogub, V. S. (2011). Ontogenesis of human psychological functions. Cherkasy: Vertical. [in Ukr.]
Saffron, L. M., & Psyadlo, E. M. (2011). Theory and practice of professional psychophysiological selection of seafarers. Odessa. [in Ukr.]
Panchenko, V. M. (2003) Individual psychophysiological differences and their significance in the professional selection of candidates for military service in special conditions Sc d dis. Kiev. [in Ukr.]
Makarenko, M. V., & Panchenko, V. M. (2012). Sensorimotor reactivity in people with different properties of basic nervous processes. Visnuk Nats. Inst. Oboronu Ukrainu [Visnyk nats. University of Defense of Ukraine]. Collection of sciences works, 4(29), 188-193. [in Ukr.]
Livanov, M. N. (1989). Spatio-temporal organization of potentials and brain activity. Selected Works. Moscow: Science. [in Rus.]
Ivanitskiy A. M. (1985) Levels of mental reflection and body reactions. Princupu i mehanizmu deyatelnosti mozga [Principles and mechanisms of brain activity] (pp. 22-24). Leningrad: Science. [in Rus.]
Kharchenko, D. M. (1998) The standard of psychophysiological functions among students with the relative power of the main nervous processes. Sc cand. dis. Kiev. [in Ukr.]
Makarenko, N. V. (1991). Psychophysiological functions of a person and operator work. Kiyv: Naukova Dumka. [in Ukr.]