Features of the functional state of the cardiovascular system during cognitive load for children 5-6 years of age
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Introduction.Much attention is paid to the analysis of problems that arise during the initial stage of children's education in school in recent years. Preschool age is one of the sensitive and critical stages of individual development. Explicit structural and functional changes occur during this period. These changes are accompanied by an increase in the functional stress of psychovegetative mechanisms of regulation. Both psychological and physical stress are considered to be the cause of autonomic disorders. Such a provoking factor may be the beginning of school for a child. Formation of visual and auditory perception is one of the leading functions of cognitive development for older preschool children. This function provides the child's interaction with the external environment and its orientation in space. This function is also an indicator of the child's readiness for school.
Therefore, the importance of studying the features of the functional state of the cardiovascular system during the audio-visual load of educational and developmental nature is relevant.
The purpose was to study the features of autonomic regulation of heart rhythm of children 5-6 years old under conditions of cognitive load.
Methods. Observation was carried out on children 5-6 years of age of preparatory groups of preschool educational institutions of the Sumy city (n = 192). We assume that changes in autonomic functions may be influenced by the immaturity of motor-motor, visual-auditory, speech-auditory and visual-graphic components. An important component of educational and cognitive activities in preschool age is the development of reading and writing. Visual information was studied from two positions – pictorial (elements of writing) and verbal (recognition of letters and words – elements of reading).
The method of phasography was used to study the state of the cardiovascular system. This method was used using the device "Phazagraph". This device is designed for recording and analysis of the electrocardiogram in the phase space to estimate the amplitude and speed parameters of any elements of the electrocardiogram, which allows you to accurately estimate the graph of the electrocardiogram.
Results. It was found that sympathicotonia is manifested among the examined children aged 5 and 6 years during cognitive load. Activation of the sympathetic part of the autonomic nervous system occurs during writing compared to reading. That is, the adaptive mechanisms of the autonomic nervous system correspond to lower rates during writing compared to reading. The reason for this may be the immaturity of autonomous supply systems and mechanisms for their regulation and indicate an imbalance of autonomic supply. In turn, the dominance of sympathetic influence on heart rate is accompanied by signs of dysregulation of cardiovascular functions during writing for children. The reason may be the immaturity of the functional systems of the interconnected brain areas, which is accompanied by a deterioration in the coordination of autonomic functions of the body.
Originality. The idea of the formation of psychophysiological features in ontogenesis is expanded.
Conclusion. A comprehensive assessment of children's adaptation to exercise was justified.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського Університету: Серія Біологічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Anokhin, P.K. (1949). Fiziol. zhurn. SSSR [Fiziol. zhurn], 2 (5), 491 – 503. (in Rus)
Bezrukikh, M.M., & Khryanin, A.V. (2000). Psychophysiological and neurophysiological features of the organization of visual-spatial activity in right-handed and left-handed children 6-7 years old. Fiziologiya cheloveka [Human physiology], 26. (1), 14−20. (in Rus)
Beteleva, T.G. (1990). Ontogeny of the structural and functional organization of the perceiving system of the brain. L: Nauka, 65. (in Rus)
Luriya, A.R. (2003). Fundamentals of Neuropsychology. Textbook. manual for stud. higher. study. institutions. M.: Yzdatelskyi tsentr Akademyia. 384. (in Rus)
Kazin, E.M., Sviridova, I.A., & Chetverik, O.N. (2017). Influence of age, gender and typological characteristics of adolescents on the formation of adaptive capabilities in the conditions of education in basic school. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta [Bulletin of Kemerovo State University], (1), 112–123. (in Rus)
Leus, E.V. (2001). Abstracts of the XVII Congress of the Physiological Society. I.P. Pavlova. Kazan; M., 540. (in Rus)
Khaspekova, N. B. (1996). Regulation of heart rate variability in healthy people and patients with psychogenic and organic brain pathology: Author's abstract. dis. ... Dr. med. sciences. M. (in Rus)
Baty`shevoj, T. T. (2016). Methodical recommendations (31). Correction of cognitive impairments in children and adolescents / ed. M: GBUZ "Scientific and Practical Center for Pediatric Psychoneurology of the Moscow Department of Health». 25. (in Rus)
Berezhnoj, V.V., Kozachuk, V.G., & Orlyuk, I`.B. (2006). New opportunities in lіkuvannі children with vegetative dysfunction. Sovremennaya pediatriya [Modern pediatrics], 1 (10), 165-170. (in Rus)
Lucini, D., Mela, G.S., & Malliani A (2002). Impairment in cardiac autonomic regulation preceding arterial hypertension in humans. Insights from spectralanalysis of beat-by-beat cardiovascular variability. Circulation, 106 (19), 2673-2679.
Steffens, D. (1999). Cerebrovascular diseases and depression symptoms in the Cardiovascular Health study. Stroce, 30 (58), 2159-2166.
Galeev, A.R. (1999). Sing heart rate indicators to assess the functional state of schoolchildren, taking into account their age characteristics and the level of physical activity. Abstract of thesis. diss. ... to. biol. sciences. Novosybyrsk, 20 .(in Rus)
Hrynene, Э., Vaitkiavychus, V.Yu., & Marachynskene, Э. (1990). Features of the heart rate in schoolchildren. [Human physiology], 16 (1), 88-93. (in Rus)
Korkushko, O. V., Shatilo, V. B., Shatilo, T. V., Korotkaya, E. V. (1991). Analysis of autonomic regulation of heart rate at various stages of individual human development. Fyzyolohyia cheloveka [Human physiology], 17 (2), 31-39. (in Rus)
Baevskij, R.M., Berseneva, A.P., $ Barsukova, Zh. V. (1985). Age features of the heart rate in individuals with varying degrees of adaptation to environmental conditions. Fyzyolohyia cheloveka [Human physiology, II (2), 208-212. (in Rus)
Grigor`eva, O. V. (2000). The influence of the study load on the heart rate control system in primary schoolchildren. Growing organism: Adaptation to physical and mental stress: theses of the V All-Russian. scientific symposium. Kazan: Publishing house UNIPR. Kazan: Yzd-vo UNYPRSS, 39-40. (in Rus)
Nesvi`tajlova, K.V., Kvashni`na, L.V, & Seredenko, M.M. (2003). Differentiation of the level of health and adaptation of the abilities of healthy children based on the vision of physiological types of immunoresistance, PAG [PAG], (1), 12-16. (in Ukr)
Fajnzil`berg, L.S. (2017). Fundamentals of Phaseography [Text]: [Monograph] / Int. scientific-study. information center technologies and systems of the National Academy of Sciences of Ukraine and the Ministry of Education and Science of Ukraine. Kiev: Osvita of Ukraine, 263. (in Rus)
Baevskij, R.M., Kirillov, O.I., & Kreczkin, S.M. (1984). Mathematical analysis of changes in heart rate under stress: Nauka, 221 (in Rus)
Baevskij, R.M. (2004). Analysis of heart rate variability: history and philosophy, theory and practice. Klinicheskaya informatika i telemedicina [Clinical informatics and telemedicine], (1), 54–64. (in Rus)
Baevskij, R. M., Ivanov, G. G., & Chirejkin, L. V. (2001). Analysis of heart rate variability using various electrocardiographic systems (guidelines). Vestnik aritmologii [Vestnik aritmologii], № 24. C. 6587. (in Rus)