Peculiarities of CNS work in people of different age during intense motor activity
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Introduction. Individual-typological properties of CNS are an important area of research in sports physiology. In particular, it is important to study the age characteristics of the manifestation of the properties of CNS to space-time perception, as well as the control of dynamic parameters of body movements.
Goal. The purpose was to identify the peculiarities of the manifestation of CNS properties to space-time perception and control of dynamic parameters of body movements of people of different ages, engaged in and not engaged in volleyball.
Methods. Computer testing of neurodynamic functions and properties to the perception of time and space in persons with different ages.
Results. We established that volleyball athletes of all age groups had better results in test tasks, which reflects the properties of CNS to space-time perception and control of dynamic parameters of body movements.
Originality. We revealed the age peculiarities of CNS properties of athletes and non-athletes to space-time perception, as well as to the control of dynamic parameters of body movements.
Conclusion. As a result of the research of CNS properties to space-time perception and control of dynamic parameters of body movements of people of different ages, we found out that with the age the formation of CNS properties to space-time orientation and control took place and the dynamic parameters of body movements improved. It is confirmed that the process of formation and improvement of CNS properties to space-time orientation and control of dynamic parameters of body movements in volleyball athletes is more intense and has a developed character compared to those who do not regularly play sports. More dynamic, improved nature and higher level of development of CNS properties to space-time orientation and control of dynamic parameters of body movements in volleyball athletes, in comparison with non-athletes, demonstrates their plasticity and ability to improve CNS capabilities with age through physical culture and sports.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського Університету: Серія Біологічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Bernshtejn, N. A. (1966). Essays on the physiology of movement and the physiology of activity. M: RIO VCZSPS. [In Rus].
Wilmore, J. H., & Costil, D. L. (1995). Physiology of sport and exercise. Mediczina ta nauka u sporti` ta fi`zichnikh vpravakh. (Medicine and Science in Sports and Exercise). 27. 792-793. https://doi.org/10.1249/00005768-199505000-00024.
Platonov, V. N. (2016). Doping in Olympic sports: crisis phenomena and ways to overcome them. Pedagogi`ka, psikhologi`ya ta mediko-bi`ologi`chni` problemi fi`zichnogo vikhovannya ta sportu. (Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports). 6. 53-59. https://doi:10.15561/18189172.2016.0608 [In Ukr].
Lyzohub, V. S., Pustovalov V. O., Suprunovich V. O., & Grechukha S. V. (2017). Modern approaches to the implementation of the selection of high-skilled football players according to the indicators of neurodynamic properties of the higher parts of the central nervous system. Slobozhanskyi Naukovo-Sportyvnyi Visnyk. (Slobozhansky Scientific and Sport Herald). 2. 81-85. https://doi.org/10.15391/snsv.2017-2.008 [In Ukr].
Dakal, N. A. (2015). Psychophysiological features of elite athletes, taking into account the style of the duel. Teoriіa і metodika fizichnogo vikhovannіa i sportu. (Theory and methods of physical education and sports). 1. 114–117. http://nbuv.gov.ua/UJRN/TMFVS_2015_1_22 [In Ukr].
Korobeinikov, G. V., & Mishchuk, D. N. (2015). Formation of the structure of psychophysiological features of volleyball players of different roles. Moloda Sportyvna Nauka Ukrainy. (Young sports science of Ukraine). 1. 103-108. http://repository.ldufk.edu.ua:8080/bitstream_18.pdf [In Ukr].
Bayios, I. A., Bergeles, N. K., Apostolidis, N. G., & Noutsos, K. S. (2006). Anthropometric, body composition and somatotype differences of Greek elite female basketball, volleyball and handball players. Zhurnal sportyvnoi medytsyny ta fizychnoi kultury. (The journal of sports medicine and physical fitness). 46. 271-280. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16823358.
Duncan, M. J. (2006). Anthropometric and physiological characteristics of junior elite volleyball players. Zhurnal sportyvnoi medytsyny ta fizychnoi kultury. (The journal of sports medicine and physical fitness). 40. 649–651. https://DOI:10.1136/bjsm.2005.021998.
Bosenko, A., Dolgier, E. (2018). Features of urgent adaptation of the central nervous system of volleyball players. Pedahohichni Nauky Teoriia Istoriia Innovatsiini Tekhnolohii. (Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies). 3. 27-38. https://DOI: 10.24139/2312-5993/2018.03/027-038 [In Ukr].
Boychenko, N. V., Ananchenko, K. V., & Panov, P. P. (2019). Development and improvement of coordination skills in judo. Problemy i perspektyvy rozvytku sportyvnykh ihor i yedynoborstv u vyshchykh zakladakh navchannia. (Problems and prospects for the development of sports games and martial arts in higher education). 1. 12-16. http://nbuv.gov.ua/UJRN/edinob_2017_3_3 [In Ukr].
Mishchuk, D. N. (2014). Criteria for determining the role of play based on the psychophysiological features of volleyball players. Sc cand. dis. Kiev: 221. [In Ukr].
Mishchenko, V. S., Korobeinikova, L. G., & Korobeinikov, G. V. (2017). Psychophysiological state of highly skilled athletes with different level of neurodynamic functions. Visnyk Cherkaskoho universytetu. (Bulletin of Cherkasy University). 2. 45-53. http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchuB_2017_2_8 [In Ukr].
Makarenko, M. V., & Lyzohub, V. S. (2011). Ontogenesis of psychophysiological functions of a person. Cherkassy: Vertical. [In Ukr].
Kozak, L. M. (1995). Automated system for determining the characteristics of intellectual and emotional components of human mental health. Ukrainskyi zhurnal medtekhniky i tekhnolohii. (Ukrainian Journal
of Medical Technologies). 3. 59-66. https://scholar.google.com.ua/citations?user=OkERTyEAAAAJ&hl=ru [In Ukr].
Platonov, V. N. (2017). Motor qualities and physical training of athletes. Kiev: Olympic literature. [In Ukr].