ЗВ’ЯЗОК ГЕНЕТИЧНО-ДЕТЕРМІНОВАНИХ ІНДИВІДУАЛЬНО-ТИПОЛОГІЧНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ З ХАРАКТЕРОМ ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНИХ ФУНКЦІЙ ДІТЕЙ 5-7 РОКІВ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Анна Колесник
Тетяна Кожемяко
Ірина Бріжата
Тетяна Бугаєнко

Анотація

У статті досліджено зв’язок генетично-детермінованих індивідуально-типологічних властивостей центральної нервової системи (ЦНС) з формуванням психофізіологічних функцій дітей 5-7 років. Проведено аналіз вікової динаміки нейродинамічних, сенсомоторних та психофізіологічних функцій. Виявлено закономірності розвитку індивідуально-типологічних властивостей і їх роль у формуванні психомоторних функцій та навчальної діяльності. Дослідження показали, що формування та удосконалення індивідуально-типологічних, нейродинамічних, сенсомоторнихта психофізіологічних особливостей у дітей дошкільного та шкільного віку відбувається безперервно, а їх розвиток характеризується нерівномірністю та гетерохронністю, що визначає сенситивний період онтогенезу для ефективного впровадження навчальної діяльності. Експериментально обґрунтовано характеристики, згідно з якими, особи з вищим рівнем досліджуваних характеристик мали вищі рівні активації механізмів регуляції серцевого ритму, функцій памяті та реакцій серцево-судинної системи, ніж особи з нижчими типологічними характеристиками.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Розділ
Статті

Посилання

Вербенко М. М., Калиниченко І. О. Вплив графомоторного навантаження на функціональний стан серцево-судинної системи у дітей 6–7 років. Вісник проблем біології і медицини. Полтава : УМСА, 2010. С. 264–269.

Калиниченко І. О., Колесник А. С. Особливості нейродинамічних та психофізіологічних функцій дітей 5-7 років з різним рівнем зорового та слухового сприйняття. Вісник Черкаського університету

ім. Б. Хмельницького. 2022. С. 12-21.

Калиниченко І. О., Колесник А. С. Оцінка показників уваги у дітей дошкільного віку з різним рівнем довільної оперативної пам’яті. Вісник Одеського національного університету. 2022. С. 163-172.

Калиниченко І. О., Колесник А. С. Профілактика шкільної дезадаптації у дітей з різним аналізаторним комплексом нервових зв’язків : методичні рекомендації. Суми : Сум ДПУ імені А. С. Макаренка, 2021. 33 с.

Коваленко С. О., Кудій Л. І. Варіабельність серцевого ритму : методичні аспекти. Черкаси : Черкаський національний університет ім. Б. Хмельницького, 2016. 298 с.

Колесник А. С., Юхименко Л. І. Зв’язок між вегетативними та нейродинамічними функціями у дітей 5-7 років. Вісник Черкаського університету ім. Б. Хмельницького. Серія: «Біологічні науки». 2023. Випуск 1. С. 36-45.

Кремень В. Г. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні (До 30-річчя незалежності України) : монографія. Київ: КОНВІ ПРІНТ, 2021. 384 с.

Макаренко М. В., Лизогуб В. С. Обґрунтування структури і класифікації властивостей нервової системи. Вісник Черкаського університету. 2019. № 1. С. 49-58.

Макаренко М. В. Лизогуб В. С. Онтогенез психологічних функцій людини. Черкаси: Вертикаль, видавець ПП Кандич С. Г., 2011. 256 с.

Національна стратегія розбудови здорового і безпечного середовища у новій українській школі : наказ президента України. Відомості Верховної Ради України, 2020, №195. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#n10

Пасічник В., Пітин М. Показники діяльності кардіореспіраторної системи дітей дошкільного віку. Фізична активність, здоров’я і спорт : науковий журнал. Львів. 2017. № 2 (28). С. 22–34.

Петренко Ю. Нейродинамічні та психічні функції у дітей молодшого шкільного віку з різним рівнем фізичного розвитку: автореф. дис…канд. біол.. наук: 03.00.13. Київський національній ун-т ім. Т. Шевченка. К., 2006. 20 с.

Про освіту : Закон України від 5 вересня 2017 р. № 38-39. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення 09.09.2020)

Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року : розпорядження Кабінету міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text (дата звернення 15.10.2020)

Топузов О М., Ляшенко О. І., Засєкіна Т. М. Про експериментальну роботу інституту педагогіки напн україни з реалізації ідей нової української школи : мат. наук. доповіді на засіданні Президії Національної академії педагогічних наук України, 19 жовтня 2023 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2023. 5(2), 1-8. 5212.

Хоменко С. М. Аналіз розподілу даних за допомогою Excel : метод. посіб. Черкаси: П.П. Гордієнко Є. І., 2007. 100 с.

Хоменко С. М. Розумова діяльність за умов переробки зорової інформації різного ступеня складності та успішність навчання учнів з різними типологічними властивостями вищої нервової діяльності : автореф. дис… канд. бiол. наук: 03.00.13. Київський Національний університет ім. Т. Шевченка. К., 2005. 22 с

Юхименко Л. І., Колесник А. С., Бугаєнко Т. В., Вайда О. В. Особливості нейродинамічних та сенсомоторних реакцій у дітей 5-7 років. Медичний науково-практичний журнал. Харків, 2023. №3 (120). С. 94-98.

Bidzan-Bluma I., Lipowska M. Physical Activity and Cognitive Functioning of Children: A Systematic Review. Int. J. Environ. Res. Public Health 2018. 15(4). Р. 800.

Gleichmann D. C., Solis I., Stephen J. M. Troubled hearts: Ass ociation between heart rate variability and depressive symptoms in healthy children. Applied psychophysiology and biofeedback. 2020. 45(4). P. 283-292.

Goto M., Nagashima M., Baba R., et al. Analysis of Heart Rate Variability Demonstrates Effects of Development on Vagal Modulation of Heart Rate in Healthy Children. J. Pediatr. 1997. №130. P. 725–729.

Kolesnyk A., Barna C., Kashuba L., Biriukova T., at. al. The Neurovegetative Status of Children 5-7 Years Old. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2022. 13(4). P. 421-435.

Linares R., Pelegrina S. The relationship between working memory updating components and reading comprehension. Cogn Process. 2023. 24(2). P. 253-265.