Relationship of genetically-determined individual-typological properties with the character of psycho-physiological functions of children 5-7 years old.

Main Article Content

Анна Колесник
Тетяна Кожемяко
Ірина Бріжата
Тетяна Бугаєнко

Abstract

Introduction. Primary education as the first level of general secondary education is aimed at comprehensive development of the child, his abilities, talents and competences, taking into account age and individual characteristics. Therefore, the problem of studying the characteristics of the development and formation of psychophysiological functions of preschool and primary school children, taking into account the individual characteristics of the nervous system, is gaining particular relevance.


Purpose. Study of the age dynamics of individual typological properties of the central nervous system and their connection with the psychophysiological functions of children 5-7 years old to determine the sensitive periods of the formation of educational activities.


Research methods. With the use of modern methods and equipment, the regularities and features of the age dynamics of individual-typological properties, neurodynamic, sensorimotor and psychophysiological functions in children of preschool and primary school age were studied. Research is aimed at establishing the regularities of the formation of these functions and substantiating the role of neurodynamic characteristics of the central nervous system in the manifestation of memory, attention, regulation of the cardiovascular system and mental activity.


Main research results. The study revealed the heterochronic nature of the development of neurodynamic, sensorimotor and psychophysiological functions in children aged 5–7 years. At the age of 7, there is a higher level of functional mobility, memory, attention and regulatory mechanisms of the cardiovascular system, which indicates the integration of functional systems and the sensitivity of this period for learning. Typological properties of the central nervous system, such as functional mobility and strength of nervous processes, determine the success of the formation of psychophysiological functions and educational activities. Based on the obtained results, it was established that the mechanisms of regulation of the cardiovascular system, which reaches its maximum development at the age of 7, are gradually improved in children of preschool and primary school age. Heart rate regulation is characterized by a gradual development determined by the genetic program, which is influenced by the individual and typological properties of the central nervous system, which contribute to the improvement of internal and intersystem connections.


Conclusions and specific projections. One of the important results of the study is the establishment that in children of preschool and elementary school age, individuals with a high level of typological properties demonstrated higher activation of heart rhythm regulation mechanisms, better memory and faster compensatory reactions of the cardiovascular system. The obtained data confirm the role of genetically determined individual-typological properties of HNA in the formation of psychomotor functions and the success of educational activities.

Article Details

Section
Статті

References

Вербенко М. М., Калиниченко І. О. Вплив графомоторного навантаження на функціональний стан серцево-судинної системи у дітей 6–7 років. Вісник проблем біології і медицини. Полтава : УМСА, 2010. С. 264–269.

Калиниченко І. О., Колесник А. С. Особливості нейродинамічних та психофізіологічних функцій дітей 5-7 років з різним рівнем зорового та слухового сприйняття. Вісник Черкаського університету

ім. Б. Хмельницького. 2022. С. 12-21.

Калиниченко І. О., Колесник А. С. Оцінка показників уваги у дітей дошкільного віку з різним рівнем довільної оперативної пам’яті. Вісник Одеського національного університету. 2022. С. 163-172.

Калиниченко І. О., Колесник А. С. Профілактика шкільної дезадаптації у дітей з різним аналізаторним комплексом нервових зв’язків : методичні рекомендації. Суми : Сум ДПУ імені А. С. Макаренка, 2021. 33 с.

Коваленко С. О., Кудій Л. І. Варіабельність серцевого ритму : методичні аспекти. Черкаси : Черкаський національний університет ім. Б. Хмельницького, 2016. 298 с.

Колесник А. С., Юхименко Л. І. Зв’язок між вегетативними та нейродинамічними функціями у дітей 5-7 років. Вісник Черкаського університету ім. Б. Хмельницького. Серія: «Біологічні науки». 2023. Випуск 1. С. 36-45.

Кремень В. Г. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні (До 30-річчя незалежності України) : монографія. Київ: КОНВІ ПРІНТ, 2021. 384 с.

Макаренко М. В., Лизогуб В. С. Обґрунтування структури і класифікації властивостей нервової системи. Вісник Черкаського університету. 2019. № 1. С. 49-58.

Макаренко М. В. Лизогуб В. С. Онтогенез психологічних функцій людини. Черкаси: Вертикаль, видавець ПП Кандич С. Г., 2011. 256 с.

Національна стратегія розбудови здорового і безпечного середовища у новій українській школі : наказ президента України. Відомості Верховної Ради України, 2020, №195. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#n10

Пасічник В., Пітин М. Показники діяльності кардіореспіраторної системи дітей дошкільного віку. Фізична активність, здоров’я і спорт : науковий журнал. Львів. 2017. № 2 (28). С. 22–34.

Петренко Ю. Нейродинамічні та психічні функції у дітей молодшого шкільного віку з різним рівнем фізичного розвитку: автореф. дис…канд. біол.. наук: 03.00.13. Київський національній ун-т ім. Т. Шевченка. К., 2006. 20 с.

Про освіту : Закон України від 5 вересня 2017 р. № 38-39. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення 09.09.2020)

Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року : розпорядження Кабінету міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text (дата звернення 15.10.2020)

Топузов О М., Ляшенко О. І., Засєкіна Т. М. Про експериментальну роботу інституту педагогіки напн україни з реалізації ідей нової української школи : мат. наук. доповіді на засіданні Президії Національної академії педагогічних наук України, 19 жовтня 2023 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2023. 5(2), 1-8. 5212.

Хоменко С. М. Аналіз розподілу даних за допомогою Excel : метод. посіб. Черкаси: П.П. Гордієнко Є. І., 2007. 100 с.

Хоменко С. М. Розумова діяльність за умов переробки зорової інформації різного ступеня складності та успішність навчання учнів з різними типологічними властивостями вищої нервової діяльності : автореф. дис… канд. бiол. наук: 03.00.13. Київський Національний університет ім. Т. Шевченка. К., 2005. 22 с

Юхименко Л. І., Колесник А. С., Бугаєнко Т. В., Вайда О. В. Особливості нейродинамічних та сенсомоторних реакцій у дітей 5-7 років. Медичний науково-практичний журнал. Харків, 2023. №3 (120). С. 94-98.

Bidzan-Bluma I., Lipowska M. Physical Activity and Cognitive Functioning of Children: A Systematic Review. Int. J. Environ. Res. Public Health 2018. 15(4). Р. 800.

Gleichmann D. C., Solis I., Stephen J. M. Troubled hearts: Ass ociation between heart rate variability and depressive symptoms in healthy children. Applied psychophysiology and biofeedback. 2020. 45(4). P. 283-292.

Goto M., Nagashima M., Baba R., et al. Analysis of Heart Rate Variability Demonstrates Effects of Development on Vagal Modulation of Heart Rate in Healthy Children. J. Pediatr. 1997. №130. P. 725–729.

Kolesnyk A., Barna C., Kashuba L., Biriukova T., at. al. The Neurovegetative Status of Children 5-7 Years Old. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2022. 13(4). P. 421-435.

Linares R., Pelegrina S. The relationship between working memory updating components and reading comprehension. Cogn Process. 2023. 24(2). P. 253-265.