Group filling for physical culture lessons at different levels of schoolchildren’s morbidity
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Introduction. The results of various studies show that the number of health deviations of the child population has increased in the country in recent decades. However, a positive solution of the problem may be due to the rational use of physical culture being the most efficient means of recovery. Therefore, studying the health status of schoolchildren and the rational distribution of them to medical groups is important for the development of recreational activities and the creation of optimal educational conditions for schoolchildren.
Purpose. To study the correspondence of the health state of current schoolchildren, organized in physical education and health improvement measures in secondary schools.
Methods. The methods of theoretical analysis and generalization, the epidemiological method and mathematical statistics were used in the work. The study used the data from the official report of the School Department of the Municipal Non-Profit Enterprise “Cherkasy Children's Hospital” for the period of 1986-2018.
Results. The study shows that for the last third of the century, the quantitative composition of medical groups remains unchanged against the background of an increase in the number of non-infectious diseases among schoolchildren; namely, 89.52 ± 0.16% - 90.36 ± 0.19% of students were assigned to the main group, 9.64 ± 0.19% - 10.48 ± 0.16% - to the preparatory and special ones. Thus, the proportion of children with chronic pathology, morpho-functional disorders and reduced resistance increases significantly in the main group for physical education. Such ineffective distribution of modern schoolchildren to medical groups is caused by students’ failing the standards of physical fitness, which is solved by reducing them at the state level. As negative trends in the health dynamics of schoolchildren have increased in the last decade, such measures only improve the students’ performance without solving the problem of maintaining their health by means of physical culture.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського Університету: Серія Біологічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Antypkin, Y.H. et al. (2018). Children’s Health State - the Country's Future (Part 1). Zdorov'e rebenka [Child health]. 2018;13(1):1-11. doi: 10.22141/2224-0551.13.1.2018.127059 Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Zd_2018_13_1_3 (in Ukr.).
Annual Report on Health State, Sanitary and Epidemiological Situation, Activity Results of Health Care System in Ukraine. 2017. (2018). Ministry of Health of Ukraine. Kyiv, Medinform, 458 р. (in Ukr.).
Kozakevych, V.K. (2001). Somatic Heath State and Risk Factors for its Violation in Children of School-Age. (Author’s Abstract Candidate of Medical Sciences). Kharkiv Medical Academy of Postgraduate Education, Kharkiv. (in Ukr.).
Zahorodnii, V.V. (2015). Current Health Problems of Schoolchildren and Ways to Solve them. Visnyk Chernihivsʹkoho natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu. Seriya : Pedahohichni nauky. Fizychne vykhovannya ta sport [Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series of Pedagogical Sciences. Physical education and sports], 129(3), 141-144. (in Ukr.).
Dereka, T.H., Liashenko, V.M., Tumanova, V.M. (2017). Assessment of Physical Fitness Level of Middle School Age Children. Naukovyy chasopys. Seriya 15 Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoyi kulʹtury (fizychna kulʹtura i sport) [Scientific journal Series 15 Scientific and pedagogical problems of physical culture (Physical culture and sports)], 8(90), 19-22. ISSN 2311-2220. (in Rus.).
Volosovets, O.P. et al. (2018). Post-Chornobyl Trends in Disease and Morbidity Prevalence of Child Population in Ukraine. Svit medytsyny ta biolohiyi [World of Medicine and Biology], 2(64), 15-24. (in Ukr.).
Moiseienko, R.O., Dudina, O.O., Hoida, N.H. (2017). Analysis of Morbidity and Disease Prevalence in Children of Ukraine for the Period of 2011-2015. Sovremennaya pediatriya [Modern Pediatrics], 2, 17-27. (in Ukr.).
Dudina, O.O., Tereshchenko, A.V. (2014). Situational Analysis of Health State of Child Population. Visnyk sotsialʹnoyi hihiyeny ta orhanizatsiyi okhorony zdorov'ya Ukrayiny [Bulletin of Social Hygiene and Health Care Organization of Ukraine], 2(60), 49-57. (in Ukr.).
On the Provision of Medical-Pedagogical Control over Physical Education of Pupils in Secondary Schools (2009). Order of the Ministry of Health and Ministry of Education and Science of Ukraine 518/674. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0772-09 (in Ukr.).
Holovata, O. (2013). Analysis of Physical Fitness of Children of Junior School Age. Moloda sportyvna nauka Ukrayiny [Young sports science of Ukraine], 2, 37-41. (in Ukr.).
Rymar, O., Solovei, A. (2013). Assessment of Physical Fitness Level of Senior School Age Pupils. Moloda sportyvna nauka Ukrayiny [Young sports science of Ukraine], 2, 181-186. (in Ukr.).
Shvets, O., Kuzmyk, V. (2017). Physical Fitness Structure of Schoolchildren Aged 7 on the Basis of Factor Analysis. Fizychna kulʹtura, sport ta zdorovʺya natsiyi: zbirnyk naukovykh pratsʹ [Physical Culture, Sport and Health of the Nation: Сollection of scientific works], 3(22), 193-199. (in Ukr.).
Masliak, I.P., Vyshnia, O.V., Hryda, D.S. (2016). Physical Fitness of Middle School Age Pupils of Region Secondary Schools. Aktualʹni problemy fizychnoho vykhovannya riznykh verstv naselennya: II Vseukrayinsʹka naukovo-praktychna konferentsiya [Actual problems of physical education of the different groups of population. II All-Ukrainian scientific and practical conference], 118-127. (in Ukr.).
On Reforming Physical Education System of Pupils and Students at Ukrainian Schools (2008). The decision of the Collegium of the Ministry of Education and Science 13/1-2 10 11/1. Retrieved from http://vnz.org.ua/dokumenty/2008 (in Ukr.).