Features of Neurodynamic and Psychophysiological Functions of Children with Different Levels of Visual and Auditory Perception 5-7 Years Old

Main Article Content

Iryna Oleksandrivna Kalynychenko
Anna Serhiivna Kolesnyk

Abstract

The period from 5 to 7 years attracts special attention from scientists, as it is a
sensitive and critical stage of individual development of the child's body.
Most domestic and foreign scholars emphasize the need of selecting the content, forms and
methods of teaching in accordance with age and gender. However, the peculiarity of the study is that
during training should also take into account the psycho-physiological and neurodynamic
characteristics of the development of participants in the educational process and adjust teaching
methods based on them for more effective perception of certain information by children.
The formation of visual and auditory perception for children 5-7 years, as an indicator of
readiness, is one of the main cognitive functions, which is formed due to interanalytic complexes of
nerve connections and maturity of the cerebral cortex.
Therefore, significant attention should be paid to the invariant and variable component of the
"New Ukrainian School" of the Standard curriculum of general secondary education for grades 1-2
and preschools, developed under the leadership of O. Savchenko [1], for improving cognitive
development and prevention of maladaptation changes in the body during training.

Article Details

Section
Статті
Author Biographies

Iryna Oleksandrivna Kalynychenko , Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko

doctor of medical sciences, professor Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko

Anna Serhiivna Kolesnyk , Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko

graduate student Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko

References

Савченко. О. Я. Типові освітні програми для закл. заг. серед. освіти, розроблені під керівництвом О. Я.

Савченко, 1-2 класи, 3-4 класи / Уклад. А. В. Лотоцька. Харків: Вид-во «Ранок, 2020. 240 с.

Куценко Т.В. Стан властивостей психофізіологічних функцій у дітей молодшого шкільного віку:

Автореф. дис...канд. біол. наук Київ, 2000. 18 с.

Куценко Т. В., Чайченко Г.М. Стан властивостей психофізіологічних функцій у дітей старшого

дошкільного та молодшого шкільного віку і вплив на них соціальної ізоляції // Фізіологічний журнал.

Т.45, №5. С. 100-106.

Макаренко Н. В. Психофизиологические функции человека и операторський труд. Киев: Наукова думка,

216 с.

Макаренко М. В. Методика проведення обстежень та оцінки індивідуальних нейродинамічних

властивостей вищої нервової діяльності людини. // Фізіол. журн.1999. Т.45, №4. С. 123-131.

Макаренко Н. В. Теоретические основы и методики профессионального психофизиологического отбора

военных специалистов. Киев: НИИ проблем военной медицины Украинской военно-медицинской

академии, 1996. 336 с.

Lyzohub, V. S., Chernenko N. P., Kozhemiako T. V., Palabiyik А. А., Bezkopylna S. V. Age peculiarities of

interaction of motor and cognitivebrain systems while processing information of differentmodality and

complexity. Regulatory Mechanisms in Biosystems. 2019, 10(3), 288–294.DOI:10.15421/021944

Немов Р. С. Общая психология в 3 т. Том II в 4 кн. Книга 1. Ощущения и восприятие : учебник и

практикум для вузов / Р. С. Немов. 6-е изд., перераб. и доп. Москва: Издательство Юрайт, 2020. 302 с.

Лурия А. Р. Язык и сознание. Под редакцией Е. Д. Хомской. Изд-во МГУ, 1979. 320 с.

Hillyard S.A., Mangun G.R., Woldorff M. et al. Neural mechanisms mediating selective attention. The Cognitive

Neuroscienc. Ed. Gazzaniga M.S. Cambridge MA.: МIT Press. 1995. P. 56-72.

Broggin E., Savazzi S., Marzi C. A. Similareffects of visual perception and imagery on simplereaction time Q.J.

Exp. Psychol. (Hove). 2012, V, 65. Issue 1. 151. DOI: 10.1080/17470218.2011.594896

Levy-Tzedek S., Hanassy S., Abboud S. et al. Fast, accurate reaching movements with a visual-to-auditory

sensory substitution device. Restorative neurology and neuroscience. 2012, V, 30(4), 313. DOI:10.3233/RNN2012-110219

Павелків Р. В. Вікова психологія : підруч. [для студ. вищ. навч. закладів] / Р. В. Павелків. К. : Кондор,

468 с.

Артемьева В. Диагностика и коррекция развития младшего школьника. Казань: Отечество, 2013. 157с.

Макаренко М. В., Лизогуб В.С. Онтогенез психофізіологічних функцій людини. Черкаси, Вертикаль,

256 с.

Трубникова-Моргунова Р. С. Сопоставление продуктивности запоминания со свойством силы нервной

системы // Проблемы дифференциальной психологии. М., 1977. С. 56-71.

Фарбер Д. А., Семенова Л. К., Алферова В. В. и др. Структурно-функциональная организация

развивающегося мозга. Л.: Наука, 1990. 198 с.

Дубровинская Н. В., Фарбер Д. А., Безруких М. М. Психофизиология ребенка: психофизиологические

основы детской валеологии: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: ВЛАДОС. 2000. 1444 с.