Performance of the combined test with the tasks of Stroop, Poffenberger, Sperry in the forced and voluntary regimes
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Introduction.Elaboration of new methods of investigation of executive functions and their implementation in new computer technologies is a challenge of our time. Different regimes of stimuli presentation are sensitive to assessment of functional state of nervous system.
. Purpose. The aim of research was to compare performance of the combined test with the tasks of Stroop, Poffenberger, Sperry in the forced and voluntary regimes.
Methods. The study involved 54 students of educational-scientific center "Institute of Biology and Medicine" of both genders – 30 right-handed (15 women) and 24 left-handed (12 women). Stimuli (the word "Green" or "Red" written in relevant or irrelevant color) were exposed on the right or left from the center of the screen. In the case of congruence the word and its semantic meaning should press one button by the ipsilateral hand ("yes"), while in the case of mismatch – the other button by the contralateral one ("no"). There were used two tests. In Test 1 stimuli were exposed in the forced regime, while in the Test 2 – in voluntary, without time deprivation.
Results. It was appeared that latent period (LP) of reactions for both tests didn’t differ. The structure of answers was the same for both tests as well and is in accordance with our previous results (comparison of latent period of reactions of similar responses of both hands showed that answer "yes" is faster for the right hand and answer "no" – for the left one, so that the difference in latent period between "yes" and "no" for the left hand is shorter than for the right one). This points out to easily transfer of information from the left hemisphere to the right one than in the opposite direction. Errors quantity was dramatically higher while passing Test 1. This means that forced regime is highly stressful for subjects and is recommended only in special cases, such as professional selection.
Originality. It was created a new modification of combined test with the tasks of Stroop, Poffenberger, Sperry, written for MS Windows operative system. There is proved the validity of results obtained with use of this test, according to which information more easily transfer from the left hemisphere to the right one than in the opposite direction.
Conclusion. When performing a combined test with the tasks of Stroop, Poffenberger, Sperry, under the condition of the forced stimulus regime, a significantly greater number of errors is made in comparison with the voluntary regime, although the latent periods of the stimuli responses are the same, indicating a greater complexity of forced stimulus regime. The nature of the responses, both in the forced and in the voluntary mode, remains the same. This means that by the both tests are measured indices of the same functions.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.
УГОДА
ПРО ПЕРЕДАЧУ АВТОРСЬКИХ ПРАВ
Я, автор статті/Ми, автори рукопису статті _______________________________________________________________________
у випадку її прийняття до опублікування передаємо засновникам та редколегії наукового видання «Вісник Черкаського Університету: Серія Біологічні науки» такі права:
1. Публікацію цієї статті українською (англійською) мовою та розповсюдження її друкованої версії.
2. Розповсюдження електронної версії статті через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті журналу, в електронних базах даних, репозитаріях, тощо).
При цьому зберігаємо за собою право без узгодження з редколегією та засновниками:
1. Використовувати матеріали статті повністю або частково з освітньою метою.
2. Використовувати матеріали статті повністю або частково для написання власних дисертацій.
3. Використовувати матеріали статті для підготовки тез, доповідей конференцій, а також усних презентацій.
4. Розміщувати електронні копії статті (зокрема кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту журналу) на:
a. персональних web-pecypcax усіх авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги, тощо);
b. web-pecypcax установ, де працюють автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
с. некомерційних web-pecypcax відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Цією угодою ми також засвідчуємо, що поданий рукопис відповідає таким критеріям:
1. Не містить закликів до насильства, розпалювання расової чи етнічної ворожнечі, які викликають занепокоєння, є загрозливими, ганебними, наклепницькими, жорстокими, непристойними, вульгарними тощо.
2. Не порушує авторських прав та права інтелектуальної власності інших осіб або організацій; містить всі передбачені чинним законодавством про авторське право посилання на цитованих авторів та / або видання, а також використовувані в статті результати і факти, отримані іншими авторами чи організаціями.
3. Не був опублікований раніше в інших видавництвах та не був поданий до публікації в інші видання.
4. Не включає матеріали, що не підлягають опублікуванню у відкритій пресі, згідно з чинним законодавством.
____________________ ___________________
підпис П.І.Б. автора
"___"__________ 20__ р.
Посилання
Makarenko, M.V., Savitsksy, V.L., Lizohub, V. S. (2017). Typological properties of higher central nervous system аnd success at flying training.Visnyk Cherkaskoho universytetu. (Cherkasy university bulletin: biological sciences series).1, 66-71. (in Ukr).
Scarpina, F., Tagini, S. (2017). The Stroop Color and Word Test. Front Psychol.8, 557.
https://www.stoeltingco.com/stroop-color-word-test-kit-for-adults-2284.html
Van der Elst, W, Van Boxtel, MP, Van Breukelen, GJ, Jolles, J. (2006).The Stroop color-word test: influence of age, sex, and education; and normative data for a large sample across the adult age range. Assessment.13(1), 62-79.
Kostenko, S.S., & Loktieva, R.K. (2000). Assessment of first and second signal systems activity in humans. Visnyk Kyivskogo universytetu, Biologiia (The Bulletin of Kyiv University, Biology). 32, 31-34.(in Ukr).
Kutsenko,Т. (2017). Interhemispheric transfer of information in performance of complex Stroop test involving spatial properties by right- and left-handers. Visnyk Cherkaskoho universytetu. (Cherkasy university bulletin: biological sciences series).. 1, 37-47.(in Ukr).
Makarenko,M.V., Lizohub,V. S. Malyuga,V.M., Panchenko, V.N. (2013). Sensorimotor reactivity under mental stress perform complex processing visual and auditory information in people with different individual-typological characteristics of the higher parts of the central nervous system.Visnyk natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy (Bulletin of the National Defense University of Ukraine). 1 (32), 229-235.(in Ukr).
Chaichenko, G. M., Tomilina, L.I. (1995). Psychophysiological rating as an indicator of the effectiveness of mental activity.Fiziologiya cheloveka (Human physiology).21,2, 30-36. (in Rus).
Jensen, A. R. (1965). Scoring the Stroop test. Acta Psychogica 24, 398-408.
Howe, E. (2009). Hemispheric interaction in simple reaction time as a function of handedness. The Plymouth Student Scientist, 2, (1), 90-107.