AGE PECULIARITIES OF THE FORMATION OF STATOKINETIC STABILITY IN PERSONS WITH DEPRIVATION OF THE HEARING FUNCTION

Main Article Content

Koval Yulia Vitalyivna
Yukhymenko Liliya Ivanivna
Yulia Yuryivna Chistovska
Olga Volodymyrivna Paliychuk

Abstract

Stabilography technique in persons 8-17 years old with hearing loss and
with normal hearing, a study of the dynamics of statokinetic stability and
the peculiarities of its formation are established. According to indicators of the coefficient of the equilibrium function,
the length of the trajectory of the center of pressure oscillation and the speed of movement of the center of mass are found,
that statokinetic stability in children, adolescents and young adults with derivation of auditory function, a
also with normal hearing, it gradually develops and reaches maximum values at 16-17
years In the groups of 14-15 and 16-17 years, examinees with normal hearing function
were characterized by a higher level and advanced development of statokinetic stability,
compared to their peers with hearing loss

Article Details

Section
Статті
Author Biographies

Koval Yulia Vitalyivna, Cherkasy National University named after Bohdan Khmelnytskyi

teacher, M. Bosogy Research Institute of Physiology,
Cherkasy National University named after B. Khmelnytskyi,

Yukhymenko Liliya Ivanivna, Cherkasy National University named after Bohdan Khmelnytskyi

Doctor of Biological Sciences, Associate Professor, Department of Anatomy, Physiology and Physical Rehabilitation,
Cherkasy National University named after B. Khmelnytskyi,

Yulia Yuryivna Chistovska, Cherkasy National University named after Bohdan Khmelnytskyi

doctor of psychological sciences, professor, head of the department of psychology,
Cherkasy National University named after B. Khmelnytskyi

Olga Volodymyrivna Paliychuk, Cherkasy National University named after Bohdan Khmelnytskyi

doctor of medical sciences, professor of the department of fundamental medicine,
Cherkasy National University named after B. Khmelnytskyi,

References

Brown T. C., McGee A. W. Monocular deprivation during the critical period alters neuronal tuning and the

composition of visual circuitry. PLoS biology. 2023. 21(4). DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pbio.3002096

Korver A. M., Smith R. J., Van Camp G., Schleiss M. R., Bitner-Glindzicz M. A., Lustig L. R., Usami S. I.,

Boudewyns A. N. Congenital hearing loss. Nature reviews. Disease primers. 2017. 3, 16094. DOI:

https://doi.org/10.1038/nrdp.2016.94

Тертична, Н., Криль, О. Характеристики нейродинамічних функцій головного мозку дитини в умовах

сенсорної депривації. Молодий вчений. 2022. 7 (107)., 39-43. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-

/2022-7-107-9

Zhou Y., Qi J. Effectiveness of Interventions on Improving Balance in Children and Adolescents With Hearing

Impairment: A Systematic Review. Frontiers in physiology. 2022. 13, 876974. DOI:

https://doi.org/10.3389/fphys.2022.876974

Альошина А., Іваніцький Р., Бичук О. Розвиток та корекція рухової сфери дітей із вадами слуху в

процесі фізичного виховання. Сучасний етап. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського

національного університету імені Лесі Українки. Луцьк, 2017. Вип. 27. С. 98–103.

Байкіна Н., Поддуєва О. Особливості функціонального стану аналізаторів, які беруть участь у руховій

діяльності дитини. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. Луцьк, 2012.

№ 3 (19). С. 126–130.

Доцюк Л. Г., Гауряк О. Д. Використання адаптивної фізичної культури для корекції фізичного розвитку

школярів з порушенням слуху. Молодий вчений. 2017. (1). С. 132-135.

Демчук С. П. Особливості розвитку фізичних якостей у школярів із депривацією слуху. Фізичне

виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. Луцьк, 2015. № 3 (31). С. 134–140.

Джевага В. В. Корекція порушень координаційних здібностей дітей молодшого шкільного віку з вадами

слуху в процесі фізичного виховання: дис. канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02 «Фізична

культура, фізичне виховання різних груп населення». К. 2017. 20 с.

Hamzehpour F., Absalan A., Pirasteh E., Sharafi Z., Arbabsarjoo H. Investigating the Effect of Hearing Aid

Use on the Balance Status of Children with Severe to Profound Congenital Hearing Loss Using the Pediatric

Clinical Test of Sensory Interaction for Balance. Journal of the American Academy of Audiology. 2021. 32(5),

–307. DOI: https://doi.org/10.1055/s-0041-1728754

Гуринович Х. Є. Фізичний стан глухих дітей молодшого шкільного віку та його корекція засобами

фізичного виховання: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук із фіз. вих. і спорту: спец.

00.02. «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення». Львів: ЛДУФК. 2017. 18 с.

Sorgini F, Caliò R, Carrozza MC, Oddo CM. Haptic-assistive technologies for audition and vision sensory

disabilities. Disabil Rehabil Assist Technol. 2018 May; 13(4): 394-421. DOI:

https://doi.org/10.1080/17483107.2017.1385100

Melo R. S., Lemos A., Paiva G. S., Ithamar L., Lima M. C., Eickmann S. H., Ferraz K. M., Belian R. B.

Vestibular rehabilitation exercises programs to improve the postural control, balance and gait of children with

sensorineural hearing loss: A systematic review. International journal of pediatric otorhinolaryngology. 2019.

, 109650. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijporl.2019.109650

Афанасьєв С. Уявлення про хід розвитку рухової сфери та фізичного розвитку дітей із порушенням

слуху. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі

Українки. Луцьк, 2014. Вип. 14. С. 55–59.

Demirel N. The Impact of Therapeutic Recreational Gymnastic Exercise on Basic Motor Skills of HearingImpaired Children Aged Between 6 and 9 Years. Journal of Education and Training Studies. 2019. 6 (3), 147-

DOI: https://doi.org/10.11114/jets.v6i3.3048

Melo R.deS., Lemos A., Macky C. F., Raposo M. C., Ferraz K. M. Postural control assessment in students with

normal hearing and sensorineural hearing loss. Brazilian journal of otorhinolaryngology. 2015. 81(4), 431–

DOI: https://doi.org/10.1016/j.bjorl.2014.08.014

Лях Ю., Усова О., Романюк А., Мельничук В., Лях М., Антипов А. Комп’ютерна стабілометрія в оцінці

функціонального стану людини. Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві.

№ 2. С. 66-72. DOI: https://doi.org/10.29038/2220-7481-2019-02-66-72

Лісенчук, Г. А., Хмельницька, І. В., Крупеня, С. В., Литвиненко, О. М., Борецька Н. О. Комп’ютерні

системи контролю моторики у фізичному вихованні школярів із депривацією слуху. Фізичне виховання

та спорт. 2021.(2), 54-62. DOI: https://doi.org/10.26661/2663-5925-2020-2-08