AGE PECULIARITIES OF THE FORMATION OF STATOKINETIC STABILITY IN PERSONS WITH DEPRIVATION OF THE HEARING FUNCTION
Main Article Content
Abstract
Stabilography technique in persons 8-17 years old with hearing loss and
with normal hearing, a study of the dynamics of statokinetic stability and
the peculiarities of its formation are established. According to indicators of the coefficient of the equilibrium function,
the length of the trajectory of the center of pressure oscillation and the speed of movement of the center of mass are found,
that statokinetic stability in children, adolescents and young adults with derivation of auditory function, a
also with normal hearing, it gradually develops and reaches maximum values at 16-17
years In the groups of 14-15 and 16-17 years, examinees with normal hearing function
were characterized by a higher level and advanced development of statokinetic stability,
compared to their peers with hearing loss
Article Details
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
AGREEMENT ABOUT TRANSMISSION OF COPYRIGHT
I, the author of the article / We, the authors of the manuscript _______________________________________________________________________
in case of its acceptance for publication, we transfer the following rights to the founders and editorial boards of the scientific publication "Cherkasy University Bulletin: Biological Sciences Series":
1. Publication of this article in Ukrainian (English) and distribution of its printed version.
2. Dissemination of the electronic version of the article through any electronic means (placing on the official journal web site, in electronic databases, repositories, etc.). At the same time we reserve the right without consent of the editorial board and the founders:
1. Use the materials of the article in whole or in part for educational purposes.
2. To use the materials of the article in whole or in part for writing your own theses.
3. Use article materials to prepare Summarys, conference reports, and oral presentations.
4. Post electronic copies of the article (including the final electronic version downloaded from the journal's official website) to:
a. personal web-pecypcax of all authors (web sites, web pages, blogs, etc.);
b. web-pecypcax of the institutions where the authors work (including electronic institutional repositories);
with. non-profit, open-source web-pecypcax (such as arXiv.org).
With this agreement, we also certify that the submitted manuscript meets the following criteria:
1. Does not contain calls for violence, incitement of racial or ethnic enmity, which are disturbing, threatening, shameful, libelous, cruel, indecent, vulgar, etc.
2. Does not infringe the copyrights and intellectual property rights of others or organizations; contains all the references to the cited authors and / or publications envisaged by applicable copyright law, as well as the results and facts used in the article by other authors or organizations.
3. It has not been previously published in other publishers and has not been published in other publications.
4. Does not include materials that are not subject to publication in the open press, in accordance with applicable law.
____________________ ___________________
First name, Last name, signature of the author
"___" __________ 20__
References
Brown T. C., McGee A. W. Monocular deprivation during the critical period alters neuronal tuning and the
composition of visual circuitry. PLoS biology. 2023. 21(4). DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pbio.3002096
Korver A. M., Smith R. J., Van Camp G., Schleiss M. R., Bitner-Glindzicz M. A., Lustig L. R., Usami S. I.,
Boudewyns A. N. Congenital hearing loss. Nature reviews. Disease primers. 2017. 3, 16094. DOI:
https://doi.org/10.1038/nrdp.2016.94
Тертична, Н., Криль, О. Характеристики нейродинамічних функцій головного мозку дитини в умовах
сенсорної депривації. Молодий вчений. 2022. 7 (107)., 39-43. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-
/2022-7-107-9
Zhou Y., Qi J. Effectiveness of Interventions on Improving Balance in Children and Adolescents With Hearing
Impairment: A Systematic Review. Frontiers in physiology. 2022. 13, 876974. DOI:
https://doi.org/10.3389/fphys.2022.876974
Альошина А., Іваніцький Р., Бичук О. Розвиток та корекція рухової сфери дітей із вадами слуху в
процесі фізичного виховання. Сучасний етап. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського
національного університету імені Лесі Українки. Луцьк, 2017. Вип. 27. С. 98–103.
Байкіна Н., Поддуєва О. Особливості функціонального стану аналізаторів, які беруть участь у руховій
діяльності дитини. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. Луцьк, 2012.
№ 3 (19). С. 126–130.
Доцюк Л. Г., Гауряк О. Д. Використання адаптивної фізичної культури для корекції фізичного розвитку
школярів з порушенням слуху. Молодий вчений. 2017. (1). С. 132-135.
Демчук С. П. Особливості розвитку фізичних якостей у школярів із депривацією слуху. Фізичне
виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. Луцьк, 2015. № 3 (31). С. 134–140.
Джевага В. В. Корекція порушень координаційних здібностей дітей молодшого шкільного віку з вадами
слуху в процесі фізичного виховання: дис. канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02 «Фізична
культура, фізичне виховання різних груп населення». К. 2017. 20 с.
Hamzehpour F., Absalan A., Pirasteh E., Sharafi Z., Arbabsarjoo H. Investigating the Effect of Hearing Aid
Use on the Balance Status of Children with Severe to Profound Congenital Hearing Loss Using the Pediatric
Clinical Test of Sensory Interaction for Balance. Journal of the American Academy of Audiology. 2021. 32(5),
–307. DOI: https://doi.org/10.1055/s-0041-1728754
Гуринович Х. Є. Фізичний стан глухих дітей молодшого шкільного віку та його корекція засобами
фізичного виховання: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук із фіз. вих. і спорту: спец.
00.02. «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення». Львів: ЛДУФК. 2017. 18 с.
Sorgini F, Caliò R, Carrozza MC, Oddo CM. Haptic-assistive technologies for audition and vision sensory
disabilities. Disabil Rehabil Assist Technol. 2018 May; 13(4): 394-421. DOI:
https://doi.org/10.1080/17483107.2017.1385100
Melo R. S., Lemos A., Paiva G. S., Ithamar L., Lima M. C., Eickmann S. H., Ferraz K. M., Belian R. B.
Vestibular rehabilitation exercises programs to improve the postural control, balance and gait of children with
sensorineural hearing loss: A systematic review. International journal of pediatric otorhinolaryngology. 2019.
, 109650. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijporl.2019.109650
Афанасьєв С. Уявлення про хід розвитку рухової сфери та фізичного розвитку дітей із порушенням
слуху. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі
Українки. Луцьк, 2014. Вип. 14. С. 55–59.
Demirel N. The Impact of Therapeutic Recreational Gymnastic Exercise on Basic Motor Skills of HearingImpaired Children Aged Between 6 and 9 Years. Journal of Education and Training Studies. 2019. 6 (3), 147-
DOI: https://doi.org/10.11114/jets.v6i3.3048
Melo R.deS., Lemos A., Macky C. F., Raposo M. C., Ferraz K. M. Postural control assessment in students with
normal hearing and sensorineural hearing loss. Brazilian journal of otorhinolaryngology. 2015. 81(4), 431–
DOI: https://doi.org/10.1016/j.bjorl.2014.08.014
Лях Ю., Усова О., Романюк А., Мельничук В., Лях М., Антипов А. Комп’ютерна стабілометрія в оцінці
функціонального стану людини. Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві.
№ 2. С. 66-72. DOI: https://doi.org/10.29038/2220-7481-2019-02-66-72
Лісенчук, Г. А., Хмельницька, І. В., Крупеня, С. В., Литвиненко, О. М., Борецька Н. О. Комп’ютерні
системи контролю моторики у фізичному вихованні школярів із депривацією слуху. Фізичне виховання
та спорт. 2021.(2), 54-62. DOI: https://doi.org/10.26661/2663-5925-2020-2-08