STATE OF NEURODYNAMIC AND PSYCHOPHYSIOLOGICAL PROPERTIES FUNCTIONS OF SENSORY DEPRIVATED STUDENTS

Main Article Content

Oleksandr Borisovych Sprin
Serhiy Kindratovych Golyaka
Oleksandr Evgeniyovych Stamat

Abstract

The article examines the issue of studying the speed of sensorimotor response,
individual-typological properties of GNI, psychophysiological functions of memory and attention in
15-16-year-old students with auditory and visual sensory deprivation. It was revealed that a group of children from
visual impairments were characterized by relatively better indicators of auditory-motor speed
reactions, a group of children with hearing impairments - the speed of visual-motor reactions. It was found out that on
groups of children with auditory-sensory deprivation and students of the control group are more characteristic
relatively higher indicators of FRNP and SNP than students with visual impairments. It is established that relatively
students of the control group were characterized by higher indicators of psychophysiological functions,
in addition to the indicator of the amount of short-term memory for geometric shapes and the amount of attention, where
the group of children with hearing impairment was characterized by higher indicators

Article Details

Section
Статті
Author Biographies

Oleksandr Borisovych Sprin, Kherson State University

candidate of biological sciences, associate professor,
Department of Human Biology and Immunology,
Kherson State University

Serhiy Kindratovych Golyaka, Kherson State University

candidate of biological sciences, associate professor,
department of medical and biological foundations of physical education and sports,
Kherson State University

Oleksandr Evgeniyovych Stamat, Kherson State University

Master of Biology,
Kherson State University,

References

Загайкан Ю.В., Спринь О.Б. Стан нейродинамічних функцій у дітей з порушеннями зорового та

слухового аналізаторів. Slovak international scientific journal. 2019. №30. С. 14 – 18.

Макаренко М.В., Лизогуб В.С., Голяка С.К., Безкопильний О.П., Спринь О.Б. Особливості

властивостей психофізіологічних функцій у спортсменів із різним рівнем спортивної кваліфікації.

Спортивна медицина. 2008. №1. С.174-180.

Макаренко М. В., Лизогуб В.С., Безкопильний О.П. Методичні вказівки до практикуму з

диференціальної психофізіології та фізіології вищої нервової діяльності людини: навч.-метод. посіб.

Черкаси: Вертикаль, 2014. 102 с.

Спринь О.Б. Обстеження сенсорнодепривованих підлітків за методикою «Діагност – 1 М». Вісник

Черкаського університету імені Богдана Хмельницького. Серія Біологічні науки. Черкаський

національний університет, 2020. №1. С. 62-70. URL https://bio-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/3817/4085

Стамат О. Є. Особливості психофізіологічних властивостей сенсорнодепривованих осіб :

кваліфікаційна робота на здобуття ступеня вищої освіти «магістр» / наук. керівник к.б.н., доцент О. Б.

Спринь. – Херсон : ХДУ, 2022. – 59 с. URL http://ekhsuir.kspu.edu/123456789/16813

Makarenko MV, Holiaka SK. Individual-typological qualities of the higher nervous activity and sensomotor

reactions in students with different level of sport qualifications. Fiziol Zh. 2005;51(4):70-4. Ukrainian. PMID:

Zagaykan Yu., Spryn O., Zagaykan N.. Research of sensomotor reaction, memory and attention indicies under

sensory deprivation. Eureka: life sciences. Tallin, 2019. Vol. 5. P. 3–12.