Functional central nervous system of teenages whis different levels of motor activity

Main Article Content

N. А. Tarovyk
G. V. Korobeynikov

Abstract

Adolescence is characterized by the feature of the functioning of all body systems. Teenagers dominated the processes of excitation is much worse differential braking conditioned reflex reactions become less adequate stimulation and have a rough character. Motor activity of children of this period features a large number of additional movements. Also as a result of puberty, hormonal function is activated gonads.

During the research was carried out a comprehensive assessment of physiological processes of the organism adolescents. Values were obtained of the nervous system: the speed of simple and complex sensorimotor reaction force lability, balance the nervous processes, performance and distribution of attention and muscular endurance.

Article Details

Section
Статті

References

Безкопильний О.О. Особливості нервово-м'язової витривалості (за показниками “тепінг-тесту”) у спортсменів з різними здатностями нейро-динамічних функцій / О.О. Безкопильний // Актуальні проблеми фізичної культури і спорту.– 2004.– № 3.–С.116– 119.

Безруких М.М., Сонькин В.Д., Фарбер Д.А. Возрастная физиология (физиология развития ребёнка), Академия, 2008. – С. 382– 395.

Белоусова Н.А.,Особенности психомоторных функций подростков с

нарушением осанки/ Д.З. Шибкова// Альманах «Новые исследования» - М.:институт возрастной физиологии, 2013. № 2(35) – С.39-44.

Мантрова, И.Н. Методическое руководство по психофизиологической и психологической диагностике / И.Н. Мантрова. –Иваново : ООО «Нейрософт», 2008. – С. 20 – 42.

Медведева О.А., ТарасенкоА.А., Алексанянц Г.Д. // Современные проблемы адаптивной физической культуры, адаптивного спорта и физической реабилитации; труды Всероссийской конференции с Международным участием (Краснодар, 10-11.12.2009 г.). - Краснодар, 2009. – С. 182–185.

Cмирнов В.Н., Яковлев В.Н. Физиология центральной нервной системы.– М., 2004. –С. 289.

Спортивная физиология, Москва «Физкультура и спорт», 1986. – С. 196 –197.

Тарасюк В.С., Ріст і розвиток людини, Київ.2002. – С. 33 – 34.

Хаджинова, Е.П. Эмоциональное состояние, особенности внимания и антистрессорные реакции у первоклассников с разными типами профиля латеральной организации мозга / Е.П. Хаджинова, Л.К. Бусловская // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Естественные науки. - Изд-во: НИУ БелГУ – 2012. – №15(134). – С. 103-109.

Філіппов М.М. Психофізіологія людини, Київ,2003. - С.101–102.